16 Ekim 2018, Salı

Derin bir yoğunlaşma hali: Çin resim sanatı

Çinli sanatçılar yüzyıllar boyunca derin bir düşünme hali için manzara resimleri yaptılar. Bu, Budizm’in sanatçıya yeni konular ve resme yeni bir yaklaşım getirmesiyle oldu. Bu yeni bakış açısı sanatçının başarısına duyulan büyük bir saygıydı. Böyle bir yaklaşım, eski Yunan’da ve Avrupa’da, Rönesans’a gelinceye kadar görülmemiştir. Çinlilerde ressam ile ozan aynı seviyede olduğu için, resim sanatına değer veren ilk toplum olmuştur.

Çinli sanatçılar, derin bir düşünme hali için suların, dağların ve ağaçların resimlerini yapmaya başladılar. İpek rulolar üzerine yapılan bu resimler, değerli kutularda saklanıyor ve huzurlu bir anda, bir şiir kitabı okurmuş gibi kutudan çıkarılarak bakılıp derin düşüncelere dalınıyordu. Çin’de 17’inci ve 18’inci yüzyıllarda yapılan manzara resimlerinin amacı bu şekildeydi.

Ressamın yolculuğu

Gerçeğe yakın manzara resimleri yapmak yerine Çinli sanatçılar, açık havaya çıkarak manzaranın eskizlerini yapmıyorlardı. Onlar sanatlarını öncelikle ünlü ustaların eserlerini inceleyerek, yoğunlaşarak, çam ağaçlarının, dağların, bulutların nasıl boyandığını inceliyorlardı. Bu tekniklere egemen oldukları zaman, yolculuğa çıkarak manzaranın ruhunu her yönüyle anlamak için, doğaya bakarak derin düşüncelere dalıyorlardı ve evlerine döndüklerinde de akıllarında kalan manzaradan kesitleri bir araya getirerek, manzaranın özünü yeniden oluşturmaya çalışıyorlardı.

Çinli ustaların en büyük tutkusu, gördükleri şeyleri henüz yeniyken kaydedebilmek için, fırça ve mürekkep kullanımında ustalaşmaktı. Genellikle aynı ipek rulo üzerine hem resim yapıyorlar hem de bir iki dize şiir yazıyorlardı. Bu nedenle Çinlilerde resimlerde ayrıntı aramak önemli değildi. Onlar için resimde sanatçının coşkusunu görebilmek önemliydi.

Çinli ressam Liu Tsai’nin 1068-1085 dolaylarında resmettiği  “Üç Balık“ adlı resimde, basit bir konunun sanatçı tarafından sabırla gözlemlenerek, resmi yaparken ki rahatlığı ve ustalığı görülüyor. Çinli sanatçılar, zarif eğrilerden hoşlanır ve bu çizgilerden hareket etkisi vermek için yararlanırlardı. Bu resimde de figürler simetrik bir kalıp içinde değil, sanatçının kusursuz güveni ile dengelenmiştir.

Kaynak: Sanatın Öyküsü E. H. Gombrich

Yazarın Diğer Yazıları

Makale Yorumları

Makaleye Ait Yorum Bulunmamaktadır.

Yorum Yazın

CAPTCHA security code
Yorum Gönder

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

Site en altı FİRMA REHBERİ 975-90
yukarı çık