Salvator Mundi, Da Vinci’ye ait olmayabilir

Leonardo bilimci, Leonardo Da Vinci’ye ait olduğu söylenen ve 450 milyon dolara satılan “Salvator Mundi “ adlı tablonun, aslında ünlü ressamın stüdyosundaki asistanlarından birine ait olduğunu iddia ediyor.

Beşiktaş Medya Grup

Rönesans’ın dahi ismi Leonardo Da Vinci’ye atfedilen “Salvator Mundi “ isimli tablo, ABD’de düzenlenen bir açık arttırma ile 450 milyon dolara satılmıştı. Ancak, Leonardo bilimci Matthew Landrus, ortaya yeni bir iddia attı. Landrus’a göre, 500 yıllık tablonun büyük kısmının Da Vinci’nin stüdyosundaki asistanlarından Bernardino Luini'nin ait olduğuna inanıyor. Oxford sanat tarihçisi Landrus, bu tablonun Luini resmi olduğunu söylüyor ve bunu Leonardo Da Vinci’nin öğrencilerinin yapıtlarının çeşitli versiyonlarına bakarak, Luini’nin “Salvator Mundi” de göründüğü iş gibi boyandığının görülebileceği şeklinde açıklıyor.

Luini birincil ressam

“ Salvator Mundi” nin yüzde 5 il yüzde 20’sinin Leonardo tarafından yapıldığını ve Luini’nin birincil ressam olduğunu ifade eden Leonardo akademisyeni Matthew Landrus, Luini’nin o tabloyu en fazla boyayan kişi olduğunu kanıtlayabileceğini söyleyerek,   “Luini'nin resimlerinin Salvator Mundi ile karşılaştırılması yeterli kanıt olacaktır” dedi.

Leonardo’nun en yetenekli stüdyo asistanlarından birisi Bernardino Luini ve diğeri ise, Giovanni Antonio Boltraffio idi. Leonardo Da Vinci’den derinden etkilenen Luini’nin Ulusal Galeri’deki  “Doktorlar arasında Mesih”  tablosu,  Salvator Mundi ile karşılaştırıldı. Sonuç olarak Landrus, “Geleneksel standartlarda, ona Leonardo stüdyosu resmi diyebiliriz” şeklinde açıkladı.

Altın bantların ve elbiselerindeki kumaşın betimlemesi de dahil olmak üzere, tarzdaki benzerlikleri vurgulayan Landus, her iki resimde altın bantlar üzerinde ve perdelerin yapılışında benzer bir yapı görüldüğünü söyledi. Luini’nin içinde altın oyma bulunan pek çok resimler yaptığını, ayrıca her iki resimdeki Mesih’in yüzünde de benzer bir modelleme bulunduğunu ve saç şekilleri biraz farklı olsa da, yaklaşımları ile İsa’nın omuzlarının da oldukça benzer olduğunu vurguladı.

Oxford Üniversitesi’nin kolejlerinden biri olan Wolfson Kolej’inde araştırma görevlisi olan ve Leonardo Da Vinci hakkında pek çok kitap yayınlayan Matthew Landrus, “Salvator Mundi” nin kapsamlı restorasyondan önceki bir fotoğrafını örnek göstererek, belli bölümlerde çok fazla eksik boya olduğunu ve bu yüzden ne kadar boyandığına dair tartışmaya katıldığını söyledi. Landrus,  “Eğer Da Vinci’nin eli varsa, bu , “sfumato tekniği, algılanabilir konturlardan kaçınan ince tonlama tonları veya tonal değerlerdeki dramatik değişimler” in karmaşıklığındadır “ dedi.

1900 yılında Cook koleksiyonu için Sir Charles Robinson tarafından satın alınan “Salvator Mundi” nin Bernardino Luini'ye atfedilmesi hakkında Landrus, sadece bir Leonardo olarak adlandırmaktan daha doğru olduğunu ifade söyledi.

Sanat uzmanları ikiye ayrıldı

Abu Dabi Kültür ve Turizm Bakanlığı'na devredilecek olan “ Salvator Mundi” adlı tablonun Leonardo Da Vinci’ye ait olup olmaması konusunda sanat uzmanları ikiye ayrıldı. Dünyanın önde gelen uzmanlarından bazıları, Leonardo’ya atıfta bulunulduğunu doğrularken, diğer önde gelen uzmanların ise bu konuda şüpheleri var. Leipzig Üniversitesi'nde Alman sanat tarihçisi Frank Zöllner, Salvator Mundi'nin “Leonardo'nun atölyesinin yüksek kaliteli bir ürünü” veya daha sonraki bir takipçisine ait olabileceğine inanıyor. İtalyan Rönesans uzmanı Charles Hope ise, Leonardo resimlerinin “oldukça farklı” göründüğünü kabul etti.

Landrus'un teorisini oldukça ilginç bulan ArtWatch UK direktörü Michael Daley, “Salvator Mundi “yi Leonardo’nun daha fazla doğallığı ve duruş karmaşıklı eksikliğinden dolayı eleştirdi. Bazı kaynaklardan edinilen bilgilere göre ise, Louvre’daki personelinin de şüpheleri olduğu yönünde. Leonardo sergisinin küratörlerinden birisi olan Vincent Delieuvin’in basın mensuplarına resim üzerine yorum yapmayı reddetmesi ise, kafalarda soru işaretlerine neden oldu.