Kurbanlıklar

SAĞLIK: Bayramda neler yenmeli?

Uzmanlar kurban bayramında sağlık beslenme tüyolarını aktardı. İşte bazı detaylar:

Kurban Bayramı’nda hepimiz misafirlerimize ve ailemize et ikram etmek isteriz. Fakat yapılabilecek kimi hatalar sağlık sorunlarına yol açabilir. Kurban Bayramı’nı sağlıklı geçirmek istiyorsanız aşağıda yer alan püf noktalarına dikkat etmelisiniz.

Kurbanlığınızı satın almadan önce veteriner kontrolünden geçtiğinden emin olmalısınız. Uygun kesim şartlarını sağlamanız sizin ve ailenizin sağlığı açısından çok önemlidir.
Kurbanlığın sakatat kısımlarını yani organ etlerini tüketmeyiniz. Etin bu kısımları doymuş yağ ve kolesterolden oldukça zengindir. Ayrıca başta karaciğer olmak üzere birçok organda zararlı madde birikimi olduğundan ötürü tüketiminden sakının.
Kurban eti, kesildikten hemen sonra tüketilmemelidir. Çünkü kesimden hemen sonra et lezzetsiz ve sert olur, ayrıca sindirimi de oldukça zordur. Kesimden sonra 24 saat buzdolabında bekleyen et ise, lezzetli olur, kolay pişer ve kolayca sindirilir.
Et ve et ürünleri, proteinden zengin olduklarından ötürü sıcaklığa oldukça duyarlıdırlar ve kolayca bozulurlar. Bu nedenle etleri buzdolabında buzdolabı poşetlerinde veya yağlı kağıda sararak maksimum 2-3 gün, buzlukta -2 derecede 7 gün, derin dondurucuda -32 derecede dondurulduğunda maksimum üç ay saklamalıyız. Dondurulmuş etleri, akan soğuk su altında, mikrodalga fırında veya buzdolabında çözdürün. Kalorifer üzerinde veya açık havada et çözdürmenin besin zehirlenmelerine yol açabileceğini unutmayın. Çözdürülmüş etleri yeniden dondurmayın.
Etlerin hazırlanması da dikkat gerektiren bir süreçtir. Etlerin görünür yağlarının tamamı temizlenmelidir. Hazırlama işlemi sırasında, etler ve diğer besinler ayrı doğrama tahtalarında ayrı bıçaklar ile doğranırsa besin zehirlenmesi ihtimali oldukça azalır. Çiğ etten damlayan suların hiçbir besinle temas etmediğinden emin olun.
Etleri pişirirken doğru pişirme yöntemlerini tercih edin. Kızartma ve kavurma, sağlık risklerini arttıran pişirme yöntemleridir. Bu nedenle bu pişirme yöntemlerini tercih etmeyin. Bunun yerine ızgara, haşlama, fırında veya sebzeler ile birlikte tencerede pişirme yöntemlerini tercih edin. Izgara yaparken, vitamin kaybını en aza indirmek ve dumanın içinde yer alan zehirli maddelerin ete geçmesini engellemek için, etlerin ateşten en az 15 santimetre uzakta olmasını sağlamalısınız. Etleri kömürlerin tam olarak yandıktan ve yarı kor halini aldıktan sonra pişirmeliyiz.
İçerisine et veya kıyma giren yemeklere ekstra yağ eklenmesine gerek yoktur. Çünkü etlerin dokuları arasında yer alan doku içi yağlar ısının etkisi ile erir ve yemeğe karışarak lezzet katar. Pişirdiğiniz etli sebze veya kuru baklagil yemeklerine ekstra yağ eklemeyin.
Kuyruk yağı ve iç yağı, kalp-damar sağlığını tehdit eden yağ türleridir. Bu tür yağları tercih etmeyin.
Etler, çok yüksek ısıda pişirilmemelidir. Çünkü yüksek ısıda etin sadece dış yüzeyi pişer ve hızla katılaşır. Bu nedenle iç yüzeyi çiğ kalabilir. Etlerin çiğ tüketilmesi besin zehirlenmelerine yol açabilir.
Sofrada, etler dışında diğer besin gruplarına da yer verilmelidir. Sebze yemekleri, salatalar ve süt, yoğurt, ayran ve cacık gibi süt ürünleri de sofrada yerini almalıdır. Ekmek olarak tam buğday veya tam çavdar ekmeği veya ekmek yerine bulgur, makarna ve kabuklu pirinç tercih edilebilir.
Et tüketiminde aşırıya kaçılmamalıdır. Öğünde 2–3 porsiyon (60–90 gram) et tüketimi yeterli olacaktır.

Sadece paylaşmak için...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+

Yorum yaz

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

*